Stel je bedrijfsmodel bij

Lean Startup is een werkwijze die Eric Ries in 2011 beschreef in zijn boek “The Lean Startup”. Het is een vrij taai boek en ik heb het dan ook niet gelezen, want ik werk slimmer 😉 Om de methodiek toegankelijker te maken beschrijf ik de methodiek in een serie blogs. Dit is de achtste van die serie. De eerste vind je hier.

Lean Startup kun je zien als een “versneller voor te gekke ideeën”. Het is geschikt voor startende bedrijven of organisaties maar ook bijvoorbeeld om in een bestaande organisatie een nieuw product of dienst te ontwikkelen.

Voor je daaraan toe bent heb je echter eerst wat voorwerk te doen. De eerste stap  is “Besef dat een startup geen bedrijf is“. Daarna ontwikkel je een eerste bedrijfsmodel en zorg je ervoor dat je je toekomstige klant begrijpt. Als je daarna de meest risicovolle aannames hebt geïdentificeerd, een MVP hebt gemaakt en je aannames hebt gecontroleerd en bijgesteld kun je nu je

Bedrijfsmodel bijstellen

Een belangrijke uitspraak van Steve Blank is “No business plan survives first contact with customers”. In het filmpje hieronder legt hij uit waarom.

Behalve aannames over je Waardepropositie heb je in je BMC nog allerlei aannames staan die niet gecontroleerd zijn. Aannames over:

  • De relaties die nodig zijn om een klantenkring op te bouwen en te onderhouden.
  • De communicatie, distributie en verkoopkanalen die je nodig hebt.
  • De inkomsten die daar uiteindelijk het resultaat van zijn.
  • De mensen en middelen die nodig zijn om je waardepropositie te realiseren
  • De belangrijkste bedrijfsactiviteiten die je met die mensen en middelen gaat uitvoeren.
  • Strategische partners die je misschien nodig hebt.
  • De kosten die je moet maken om je waardepropositie te realiseren.

Al deze aannames moeten gecontroleerd worden, zodat je geen onzekerheden meer overhoudt en je je bedrijf kunt bouwen op zekerheden. Alleen al het opsommen van de onderdelen van je BMC waar je aannames in staan laat zien dat dit een enorme klus kan zijn. Gelukkig is Lean Startup erop gericht om te focussen op belangrijke zaken, en werk ik (nog) slimmer 😉

Business model innovation

Je bent bezig met het opzetten van een klein bedrijf, dus is het slim om zo min mogelijk balletjes in de lucht te houden. Bij het eerste vluggertje heb je, samen met een team, heel veel aannames in je BMC gezet. Nu is het de kunst om van al deze aannames alleen de belangrijke zaken over te houden.

De Lean Startup term daarvoor is Business Model Innovation (BMI). Ik noem het gewoon ‘ouderwets afkijken’. Uit onderzoek van The Business Model Innovation Lab (een spinn-off van de Zwiterse University of St.Gallen) blijkt dat er maximaal 55 verschillende bedrijfsmodellen mogelijk zijn. In onderstaande Slideshare presentatie vind je ze allemaal.

Door de aannames in jouw bedrijfsmodel te vergelijken met deze 55 is het niet lastig om te ontdekken welke van jouw aannames er echt toe doen en welke niet. Alle post-its met aannames die er niet toe doen verdwijnen in de prullenbak. Daarna kun je de aannames die er wél toe doen nog eens kritisch bekijken met de vraag “kan dit ook eenvoudiger?”, waarbij ook de 55 bedrijfsmodellen van de Business Model Navigator erg behulpzaam zijn.

Op die manier kom je snel tot een klein aantal en waarschijnlijk eenvoudig te realiseren aannames over je bedrijfprocessen, die één voor één kunt gaan valideren. Net als bij je Waardepropositie doe je dat met MVP’s. Volgens de Investment Readyness Thermometer werk je daarbij van rechts naar links door je BMC. Eerst ontwikkel je de bedrijfsprocessen die nodig zijn om je product of dienst bij de klant te brengen (Klantrelaties; Kanalen en Inkomstenstromen), daarna pas de bedrijfsprocessen om je product of dienst in grotere aantallen te realiseren (Mensen en middelen, Kernactiviteiten, Strategisch partners en Kostenstructuur).

Metrics that matter

Tijdens het ontwikkelen van je bedrijfsprocessen ontdek je ook welke metrics er echt toe doen. De laatste stap om klaar te zijn voor inschrijving bij de KvK, en daarmee toe te treden tot de familie van trotse belastingbetalende ondernemers, is het kiezen van een paar (maximaal drie) “metrics that matter”. Dan kun je je ““temporary organization designed to search for a repeatable and scalable business model” opheffen en is er een einde gekomen aan de startup fase van je bedrijf.

Gefeliciteerd!

Na het lezen van deze serie blogs weet je hoe je Lean Startup toepast om jouw té gekke idee te realiseren. Maar weten en doen zijn vaak twee verschillende dingen. Ik ondersteun je graag als Startup Coach om je kennis in de praktijk te brengen. Hier lees je meer over hoe ik dat aanpak.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.