Bouw een MVP

Lean Startup is een werkwijze die Eric Ries in 2011 beschreef in zijn boek “The Lean Startup”. Het is een vrij taai boek en ik heb het dan ook niet gelezen, want ik werk slimmer 😉 Om de methodiek toegankelijker te maken beschrijf ik de methodiek in een serie blogs. Dit is de zesde van die serie. De eerste vind je hier.

Lean Startup kun je zien als een “versneller voor te gekke ideeën”. Het is geschikt voor startende bedrijven of organisaties maar ook bijvoorbeeld om in een bestaande organisatie een nieuw product of dienst te ontwikkelen. Voor je daaraan toe bent heb je echter eerst wat voorwerk te doen. De eerste stap  is “Besef dat een startup geen bedrijf is“. Daarna ontwikkel je een eerste bedrijfsmodel en zorg je ervoor dat je je toekomstige klant begrijpt. Als je daarna de meest risicovolle aannames hebt geïdentificeerd ben je klaar voor:

Bouw een MVP om die aannames te testen

Een Minimal Viable Product (of in het Nederlands Minimaal Verkoopbaar Product) is een vroege, uitgeklede versie van een product, waarmee bepaald wordt of dat product rendabel is (www.ensie.nl). Een MVP komt met zo min mogelijk moeite tot stand, om zoveel mogelijk te leren van gebruikers. Daarbij slaat ‘Minimal’ op ‘Product’ en niet zozeer op ‘Viable’. Je maakt een minimaal product dat maar één doel heeft: het testen van je meest risicovolle aannames. Een minimaal product is goedkoop om te maken, zowel qua geld als in tijd. Je leert er dus van tegen minimale kosten.

Er zijn talloze soorten MVP’s mogelijk, afhankelijk van de aannames die je wilt testen. Bijvoorbeeld:

  • Flintstone: een Flintstone (ook wel bekend als Wizard of Oz of Mechanical Turk) is een MVP dat er uitziet als een volledig werkend product, terwijl in werkelijkheid alles achter de schermen met de hand gedaan wordt. Een bekend voorbeeld is Zappos. In hun startup fase werden de schoenen die online besteld werden door medewerkers gekocht in een schoenwinkel en daarna verstuurd naar de klant. Het doel was het testen van de aanname dat mensen überhaupt wel online schoenen wilden kopen, zonder dat Zappos zelf schoenen op voorraad had.

 

  • Butler (in het Engels: Hotel Concierge): een MVP waarbij de klant koning is en handmatig alle service krijgt die jouw product of dienst straks geautomatiseerd levert. Het verschil met een Flintston MVP is dat je bij een Butler MVP niet eens iets nodig hebt dat op het volledig werkende product lijkt. Het doel van een Butler MVP is vooral om de aannames over het proces dat de klant doorloopt te valideren. Food at the Table, een app met recepten gebaseerd op de aanbiedingen van de supermarkten in de buurt, startte als Butler MVP.

 

  • Demo: een Demo is een MVP waarmee je de werking van het echte product uitlegt. Bijvoorbeeld een filmpje met uitleg of een mock-up van een app of een website. Het doel is vooral om feedback te krijgen op het ontwerp van de functies of het uiterlijk van je toekomstige product, of om de interesse in het idee te meten. Het meest bekende voorbeeld van een Demo MVP is DropBox:

 

  • Pinokkio: een Pinokkio MVP ziet eruit als het definitieve product maar heeft geen functionaliteit. Het wordt vooral gebruikt om aannames over de vorm, uiterlijk en gebruikersvriendelijkheid te testen. Vrijwel elke nieuw automodel start als een Pinokkio.

 

  • Fake Door (ook wel bekend als ‘Fake it before you make it’)een MVP waarmee je test of je bestaande klanten ook interesse hebben in een nieuw product. Niet zo geschikt voor een startup, wel voor een bestaand bedrijf of organisatie die een nieuw te gek idee wil lanceren. Via je bestaande kanalen bied je het nieuwe product aan alsof het al te koop is, en je meet hoeveel interesse er is voor dat nieuwe product. Op deze manier ontdekt Philips dat klanten inderdaad behoefte hadden aan een AirFryer met wifi.

 

  • Stripped Tease: een echt werkend product, maar met heel beperkte (één) functionaliteit. Een Stripped Tease is alleen geschikt als MVP als die functionaliteit eenvoudig te maken is. Airbnb begon met een Stripped Tease MVP: een website waarop gebruikers wel konden klikken, maar geen echte boekingen maken.

 

  • Fund Raiser: met een Fund Raiser test je of je je te gekke idee kunt verkopen voordat je het gaat realiseren: ‘sell it before you build it’. Meestal gaat dit via een crowdfunding campagne, al dan niet op een gespecialiseerde website. Op Kickstarter vind je talloze voorbeelden. Een Fund Raiser MVP kan risicovol zijn. In feite zoek je investeerders nog voordat je startup KvK-ready is. En ook met Lean Startup heb je nog steeds 40% kans dat het gewoon niet lukt. Dan willen die investeerders wel hun geld terug!

 

Een MVP is een product, geen prototype

In Lean Startup kringen is er nogal wat discussie over of een MVP een product is of niet. Vaak is het inderdaad geen product in de traditionele zin van het woord. Een landingspagina, een video of een handmatige service kan ook een product zijn. Het product kan alles zijn waarmee je je aannames kunt testen. Belangrijk daarbij is wel dat de potentiële klanten waarbij je je onderzoek doet een ‘volledige productervaring’ krijgen, maar dan wel in het klein. Het verschil tussen een MVP en een prototype is dat de klant bij het gebruiken van een MVP niet alleen de functionaliteit ervaart, maar ook een idee krijgt van de betrouwbaarheid, bruikbaarheid en het design van het nog te ontwikkelen product.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.