Business Model Canvas

Lean Startup is een werkwijze die Eric Ries in 2011 beschreef in zijn boek “The Lean Startup”. Het is een vrij taai boek en ik heb het dan ook niet gelezen, want ik werk slimmer 😉 Om de methodiek toegankelijker te maken beschrijf ik de methodiek in een serie blogs. Dit is de derde van die serie. De eerste vind je hier.

Lean Startup kun je zien als een “versneller voor te gekke ideeën”. Het is geschikt voor startende bedrijven of organisaties maar ook bijvoorbeeld om in een bestaande organisatie een nieuw product of dienst te ontwikkelen. Voor je daaraan toe bent heb je echter eerst wat voorwerk te doen. Hier lees je over de eerste stap, “Besef dat een startup geen bedrijf is”. De tweede stap is:

Ontwikkel een eerste bedrijfsmodel

Bij Lean Startup wordt vaak gebruik gemaakt van canvassen. Een canvas is een voorgestructureerd model waarin je, vaak met post-its, de belangrijkste details een plek geeft. Voor je bedrijfmodel maakt Lean Startup gebruik van het Business Model Canvas (BMC). Het Business Model Canvas is ontworpen door Alex Osterwalder, die er met Yves Pigneur een boek over schreef. Het model bestaat uit negen bouwstenen. Op internet zijn veel artikelen geschreven over het BMC, zoals bijvoorbeeld hier en hier of in dit filmpje. Helaas vind je nergens de uitleg dat een ingevuld business model canvas geen ondernemingsplan is. Het is een hulpmiddel om, via een aantal cyclische stappen, tot een ondernemingsplan te komen!

De eerste versie van je business model canvas is een vluggertje, volledig gebaseerd op aannames. Besteedt er dus de tijd aan die nodig is om tot een eerste invulling te komen en niet meer dan dat. Elke aanname is goed, elke aanname wordt daarom op een kleine post-it geschreven en op het canvas geplakt. Het controleren van de aannames komt later. Daarbij is het doel overigens om tot een klein aantal gevalideerde aannames te komen. De meeste aannames die je doet in deze fase zullen later weer van het canvas verdwijnen. Soms omdat ze niet waar blijken te zijn, maar vaker nog omdat ze niet belangrijk blijken. Lean Startup is erop gericht om te focussen op belangrijke zaken.

Hoe meer aannames je doet, des te groter is de kans dat alle aannames die later belangrijk blijken al in deze fase een plekje op het canvas krijgen. Daarom is het een goed idee dit eerste bedrijfsmodel te ontwikkelen met een team. Voorkom dan wel dat je in discussie raakt over aannames. Over aannames hoef je niet te discussiëren, elke aanname is goed. Het zijn namelijk aannames. Het is wel belangrijk dat je goed begrijpt wat er bedoeld wordt met het woord dat op de post-it is gezet. Dus vraag wel om verduidelijking (“wat bedoel je hiermee?”) maar niet om uitleg (“waarom denk je dat?”).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.