Lean Startup

Lean Startup is een werkwijze die Eric Ries in 2011 beschreef in zijn boek “The Lean Startup”. Het is een vrij taai boek en ik heb het dan ook niet gelezen, want ik werk slimmer 😉 Wel heb ik door het begeleiden van startup processen en door het volgen van workshops inmiddels veel ervaring opgedaan met Lean Startup. Om de methodiek toegankelijker te maken beschrijf ik de werkwijze in een serie blogs. Dit is de eerste van die serie: een kort overzicht van Lean Startup. In de blogs die hierop volgen diep ik elke stap verder uit.

Lean Startup kun je zien als een “versneller voor te gekke ideeën”. Het is geschikt voor startende bedrijven of organisaties maar ook bijvoorbeeld om in een bestaande organisatie een nieuw product of dienst te ontwikkelen. Het uitgangspunt is om een zo snel mogelijk een Minimal Viable Product (MVP) te realiseren. Je meet hoe het werkt, trekt conclusies op basis van die meting en verbetert vanuit die conclusies je product. Eric Ries noemt dit de Build – Measure – Learn (BML) cyclus. Maar voor je toe bent aan dat MVP of de BML-cyclus heb je eerst wat voorwerk te doen:

Voorstap 1: besef dat een startup geen bedrijf is

Volgens Steve Blank, de leermeester van Eric Ries, is startup een “temporary organization designed to search for a repeatable and scalable business model”. Een startup is dus een tijdelijke organisatie. Pas als je via de Lean Startup werkwijze een bedrijfsmodel hebt ontwikkeld dat herhaalbaar is en kan groeien ben je toe aan het vestigen van je bedrijf.

Voorstap 2: ontwikkel een eerste bedrijfsmodel

Je eerste bedrijfsmodel is zeker niet je definitieve model of ondernemingsplan. Het is een vluggertje, volledig gebaseerd op aannames, om de BML-cyclus mee te kunnen starten. Daarna bouw je dat eerste bedrijfmodel cyclisch uit. Stap voor stap, steeds op basis van gecontroleerde aannames.

Voorstap 3: begrijp het probleem van je toekomstige klant

Veel te gekke ideeën zijn vooral te gek in het hoofd van de bedenker. Voor de toekomstige gebruiker van het idee is het vaak onduidelijk welk probleem er nu precies mee wordt opgelost. Soms blijkt het inderdaad geen oplossing voor het echte probleem, en dan zul je weinig tevreden gebruikers vinden.

Na deze drie stappen kun je echt aan het werk met het versnellen van je te gekke idee. Die ontwikkeling volgt een cyclisch proces: de Build – Measure – Learn cyclus.

  • Kies de meest risicovolle aanname(s)

Het doel van Lean Startup is een bedrijf of organisatie te bouwen waarvan je zeker weet dat het gaat werken. Maar álle aannames testen is onmogelijk en ook onnodig. Daarom werk je Lean, met als uitgangspunt ‘fail early & fail cheap‘. Je wilt je aannames testen zonder dat het veel tijd of geld kost. Natuurlijk begin je dan met de meest risicovolle aannames.

  • Bouw een MVP om die aannames te testen

In de term Minimal Viable Product (of in het Nederlands Minimaal Verkoopbaar Product) slaat ‘Minimal’ op ‘Product’ en niet zozeer op ‘Viable’. Je maakt een minimaal product dat maar één doel heeft: het testen van je meest risicovolle aannames. Een minimaal product is goedkoop om te maken, zowel qua geld als in tijd. Je leert er dus van tegen minimale kosten.

  • Test je aannames

De enige manier om je aannames te testen is de praktijk. Die vind je buiten de muren van je kantoor of zolderkamer. Bij het testen van je aannames is dé slogan dan ook ‘get out of the building‘!

  • Analyseer de feedback

Terug in je kantoor of zolderkamer analyseer je vervolgens de lessen uit de praktijk. Waren je aannames juist of niet helemaal waar? Meestal blijkt het laatste. Het waren tenslotte aannames.

  • Stel je bedrijfsmodel bij

Waren je aannames juist? Dan kun je die laten staan in je bedrijfsmodel en ben je toe aan het testen van de iets minder risicovolle aannames. Bleken je aannames niet helemaal juist dan heb je wat geleerd, en dat kostte niet veel: ‘fail early & fail cheap‘. Dan stel je die aannames bij, op basis van wat je hebt geleerd. ‘Pivot‘ heet dat in Lean Startup termen, en daarna test je ze opnieuw.

Deze cyclus houd je vol tot je bedrijfsmodel geen risicovolle aannames meer heeft. Je hebt dan een bedrijfmodel onwikkeld dat herhaalbaar is en kan groeien. Gefeliciteerd: je bent klaar om je tijdelijke organisatie op te heffen en je bedrijf of organisatie daadwerkelijk in de wereld te zetten. Daarvoor is Scrum meer geschikt dan Lean Startup, want Scrum is een herhaalbare methodiek die gericht is op groei.

Wil je meer weten over Lean Startup en niet wachten tot de volgende afleveringen van deze serie blogs? Neem dan contact met me op.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.