Test je aannames

Lean Startup is een werkwijze die Eric Ries in 2011 beschreef in zijn boek “The Lean Startup”. Het is een vrij taai boek en ik heb het dan ook niet gelezen, want ik werk slimmer 😉 Om de methodiek toegankelijker te maken beschrijf ik de methodiek in een serie blogs. Dit is de zevende van die serie. De eerste vind je hier.

Lean Startup kun je zien als een “versneller voor te gekke ideeën”. Het is geschikt voor startende bedrijven of organisaties maar ook bijvoorbeeld om in een bestaande organisatie een nieuw product of dienst te ontwikkelen.

Voor je daaraan toe bent heb je echter eerst wat voorwerk te doen. De eerste stap  is “Besef dat een startup geen bedrijf is“. Daarna ontwikkel je een eerste bedrijfsmodel en zorg je ervoor dat je je toekomstige klant begrijpt. Als je daarna de meest risicovolle aannames hebt geïdentificeerd en een MVP hebt gemaakt kun je je:

Aannames testen en feedback verwerken

Net als bij de voorbereidende stap “Begrijp je klant” ga je ook nu weer naar buiten. Daar bevinden zich je toekomstige klanten, niet in je kantoor of op je zolderkamer. Testpersonen vinden is deze keer nog eenvoudiger dan de vorige keer dat je de straat op ging. Want je hebt de contactgegevens van de mensen die je toen interviewde nog bij de hand, toch? En ze waren graag bereid je wat later nog eens te helpen.

Bij “Begrijp je klant” ging het om de linkerkant van je Waardepropositie canvas. Nu ga je, met je MVP in de hand, de aannames aan de rechterkant testen. Verlichten jouw aannames over de Pain Relievers inderdaad de pijnpunten die de klanten tot nu toe ervaren? Leveren jouw Gain Creators echte winstpunten voor je klanten en begrijpt jouw klant jouw nieuwe product of dienst direct?

De mooiste reactie die je bij het testen van je MVP kunt krijgen is “Wow, dit is goed! Dit wil ik! Wanneer komt het op de markt?”. Meestal bereik je dat niet in één keer en zul je je MVP een aantal keer bijstellen en opnieuw testen. Steeds weer test je je aannames en steeds weer verplaats je post-its in je testmatrix. Net zo lang tot alle onzekerheden met veel invloed op je waardepropositie van rechts naar links zijn verhuisd. Ondertussen zijn er vast ook een aantal onzekerheden met weinig invloed op je waardepropositie naar links verhuisd. Dat scheelt straks, maar op dit moment besteed je daar verder geen aandacht aan. Ze hebben weinig of geen invloed op je waardepropositie. Verspil er dus geen tijd aan bij het aanpassen van je MVP.

Dit filmpje laat zien hoe het doorontwikkelen van een MVP in zijn werk kan gaan

Na een aantal testrondes eindig je zo met een MVP dat je klanten het liefst uit je handen rukken om te kunnen gebruiken. Weersta nu de verleiding om dit product aan ze te verkopen! Want met alleen een waardevol product heb je nog geen bedrijf. Bekijk de Investment Readiness Thermometer nog maar eens. En trouwens, een MVP is geen product  in de traditionele zin van het woord.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.