Verklein de risico’s

Lean Startup is een werkwijze die Eric Ries in 2011 beschreef in zijn boek “The Lean Startup”. Het is een vrij taai boek en ik heb het dan ook niet gelezen, want ik werk slimmer 😉 Om de methodiek toegankelijker te maken beschrijf ik de methodiek in een serie blogs. Dit is de vijfde van die serie. De eerste vind je hier.

Lean Startup kun je zien als een “versneller voor te gekke ideeën”. Het is geschikt voor startende bedrijven of organisaties maar ook bijvoorbeeld om in een bestaande organisatie een nieuw product of dienst te ontwikkelen. Voor je daaraan toe bent heb je echter eerst wat voorwerk te doen. De eerste stap  is “Besef dat een startup geen bedrijf is“. Daarna ontwikkel je een eerste bedrijfsmodel en zorg je ervoor dat je je toekomstige klant begrijpt.

Dan ben je klaar om echt aan het werk te gaan met het versnellen van je te gekke idee. Die ontwikkeling volgt een cyclisch proces: de Build – Measure – Learn cyclus. Je start met:

Kies de meest risicovolle aanname(s)

Na de vorige stappen staat je hele BMC vol met aannames. De aannames over je toekomstige klanten heb je gecontroleerd met Mom-test proof interviews, maar zelfs daar is het nog onduidelijk of de oplossing die je bedacht hebt wel echt antwoord geven op de jobs, pains en gains die jouw klanten ervaren. Misschien zou je wel alle aannames uit je BMC willen controleren, maar als zelfstandig toekomstig ondernemer heb je daar vast en zeker niet voldoende tijd voor. Je wilt ten slotte zo snel mogelijk KvK ready zijn en geld gaan verdienen met je bedrijf. Daarom beperken we ons bij Lean Startup tot het testen van de meest risicovolle aannames.

Volgens de Investment Readyness Thermometer ben je inmiddels toe aan het uitwerken van een aanbod (in Lean Startup termen: je Waardepropositie) dat écht waardevol is voor je klant. Daarom focussen we bij het verkleinen van de risico’s eerst op dat segment van het BMC. Kijk nog eens naar de aannames in het midden van je canvas en verdeel ze op twee assen:

Van links: de aannames waarvan je, na de interviews, vrijwel zeker bent.
Naar rechts: aannames waar je nog heel erg over twijfelt.

Van boven: aannames die veel invloed zullen hebben op je bedrijfsmodel.
Naar benden: aannames die weinig of geen invloed zullen hebben.

Zo kom je tot een testmatrix met vier categorieën, waar je op verschillende manieren mee omgaat:

  • Rechtsboven: Onzekerheden met veel invloed op je waardepropositie

Deze aannames leveren het meeste risico. Daarom hebben ze hoge prioriteit. Ze dienen op korte termijn getest te worden met experimenten. Daarvoor ontwikkel je een Minimal Viable Product, waarover meer in de volgende aflevering van deze serie blogs.

  • Rechtsonder: Onzekerheden met weinig invloed op je waardepropositie

Deze aannames leveren weinig risico. Daarom hebben ze een lage prioriteit. Op termijn wil je ze misschien wel testen, maar het zou ook kunnen dat ze zichzelf valideren of falsificeren tijdens het ontwikkelen en testen van je MVP.

  • Linksboven: Zekerheden met veel invloed op je waardepropositie

Dit geeft je houvast. Misschien zijn het zekerheden die goed in je plan passen en waar je dus met een gerust hart gebruik van kunt maken. Als het gaat om zaken die je graag anders had gezien, is het jammer maar helaas. De wereld ziet er nu eenmaal soms anders uit dan je graag zou willen. Ontken dit niet, maar pas je waardepropositie en je MVP er op aan!

  • Linksonder: Zekerheden met weinig invloed op je waardepropositie

Dit zijn onbelangrijke zaken. Of ze nu goed passen in je plan of eigenlijk niet zo goed doet er niet toe. Ze hebben weinig of geen invloed op je waardepropositie. Verspil er dus geen tijd aan.

Tenslotte neem je de aannames en zekerheden waar je gebruik van gaat maken bij het vormgeven van je MVP over in de linkerkant van je Waardepropositie canvas. Geef daarbij op de post-its aan of het gaat om zekerheden of aannames. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.