EENVOUDIG PRODUCTIEF

Nadat ik ’s ochtends mijn niet belangrijke urgente taken, en een aantal niet belangrijke niet urgente taken heb gedaan met Getting Things Done, begin ik aan mijn belangrijke urgente taken.

Niets is zo verlammend als een belangrijke urgente taak. Vaak is je gevoel “het moet nú en het moet in één keer goed”. Beginnen is dan het halve werk. Als je eenmaal 10 minuten bezig bent, gaat het verder vanzelf.

Doen vind ik daarom de belangrijkste van de tien gewoontes van Zen to Done. Kies een taak, elimineer alle afleiding (e-mail, telefoon, …), stel een tijd in en start. Zen betekent dan ook aandacht (en eenvoud). In Zen to Done wordt ook bescheven hoe je met de onvermijdelijke onderbrekingen kunt omgaan.

Meer over Zen to Done

De tien gewoontes van Zen to Done zijn:

  1. Verzamelen: Zorg dat je altijd een notitieboekje bij je hebt zodat alles wat in je opkomt (taken, ideeën, projecten) direct genoteerd kan worden en je zo niets meer kunt vergeten.
  2. Verwerken: Beslis snel over alles wat binnenkomt in je postvakjes (digitaal en fysiek) en stel dit niet uit.
  3. Plannen: Stel per dag en per week vast wat je meest belangrijke taken (MBT’s) zijn. Handel elke dag, het liefst vroeg op de dag, 1 tot 3 MBT’s af.
  4. Doen: Laat je niet afleiden bij het afhandelen van een taak; houd je bezig met 1 taak tegelijk.
  5. Een eenvoudig systeem opzetten: Houd eenvoudige lijstjes bij, eventueel voor verschillende contexten (werk, privé, te ontvangen, aan te schaffen). Hoe leuk nieuwe softwareprogramma’s of gadgets ook zijn, houd het eenvoudig en verspil geen tijd aan het constant uitproberen van nieuwe mogelijkheden.
  6. Orde scheppen: Geef alles zijn plaats, berg dingen meteen op waar ze horen, gooi ze weg of delegeer.
  7. Controleren: Controleer wekelijks je systeem en de voortgang in het bereiken van je jaarlijkse doelstellingen. Als je nog geen doelstellingen op papier hebt gezet, doe dit dan alsnog.
  8. Verder vereenvoudigen: Breng je doelen en taken terug tot de kern. Het is vaak onnodig om alle binnenkomende taken te vervullen. Loop ze zorgvuldig na en zorg dat je taken en projecten in lijn lopen met je jaarlijkse doelen en levensdoelen.
  9. Routines bedenken: Bedenk routines en volg die. De routines (privé en zakelijk) geven structuur aan de dagen en weken.
  10. Je hartstocht volgen: Zoek bezigheden waar je hart sneller van gaat kloppen. Als je erin slaagt carrière te maken van je passie, dan zie je niet langer tegen je dagelijkse taken op en doe je wat je echt leuk vindt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.