GEVEN, VRAGEN EN BEDANKEN

KenniseconomieWe leven in een informatiemaatschappij. Eén van de speerpunten van de EU is om Europa de meest kennisintensieve economie van de wereld te laten zijn. Het is dus voor elke loopbaan in Europa van belang om snel en efficiënt over kennis te kunnen beschikken.

Geven, vragen en bedanken vormen volgens mij, maar ook volgens netwerkcoach Jan Vermeiren een “gouden netwerkdriehoek” die in een social network een grote kennis- en informatiestroom op gang houdt. Op de volgende pagina lees je hoe.

Gouden netwerkdriehoek

Gouden netwerkdriehoek

In een sociaal netwerk houden geven, vragen en bedanken de informatiestroom op gang:

  • Geven: iedereen vindt het leuk om wat te krijgen. Hoe meer je geeft, hoe meer je netwerk bereid zal zijn om je iets terug te geven als je er later om vraagt.
    Informatie of kennis is daarbij iets dat je zo vaak kunt weggeven als je wilt, zonder het te verliezen. Maar er zijn ook andere manieren waarop je je netwerk kunt helpen.
  • Vragen: als je genoeg aan je netwerk gegeven hebt, kun je ze gerust eens ergens om vragen. Maar vaak is vragen niet eens nodig. Door wat je aan het netwerk geeft, weten de anderen waar je in geïnteresseerd bent en dat geven ze je graag terug. Op die manier krijg je vele malen (tot wel 80.000 keer) terug wat je geeft.
  • Bedanken: door je netwerk te bedanken voor wat ze je geven, blijft iedereen plezier houden in het netwerken en blijft de kennis en informatie stromen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.