EEN SOCIAAL NETWERK HEEFT STRUCTUUR

Netwerkstructuur

Om je netwerk goed in te kunnen zetten bij het realiseren van je droom, is het handig als je de structuur ervan begrijpt en jouw plek in die structuur kent.

In een social network blijken er specifieke rollen te zijn. Meestal vervul je één van deze rollen, soms twee. Dat gebeurt bijna altijd intuïtief, het is niet iets dat je hoeft te leren.

In het boek The Tipping Point heeft Malcolm Gladwell deze netwerkrollen beschreven. Hij onderscheidt er drie. Mijn visie op netwerkrollen is daarop geïnspireerd.

Netwerkrollen

Netwerk rollenIn een social network vervul je meestal één, soms twee rollen. Dat gebeurt bijna altijd intuïtief, het is niet iets dat je hoeft te leren. Het is wel handig om je netwerkrol te kennen, zodat je optimaal gebruik kunt maken van je intuïtieve aanpak.

Malcolm Gladwell onderscheidt drie netwerkrollen: connectors, mavens en salesmen. Ik heb er een vierde aan toegevoegd, nl. users. En i.p.v. salesmen heb ik het liever over inspirators.

  • Users vormen het grootste deel van je netwerk. Zoals overal geldt ook in een social network de 80/20 regel. “80% van het (net)werk(en) wordt gedaan door 20% van de mensen”. Het blijkt dat 80% van de netwerkers maar 20% bijdraagt aan de informatiestroom. De kans is dus groot dat ook jij een user bent. Dat is niet erg, kennis gebruiken is tenslotte dé manier om jouw droom te realiseren. Omdat de meeste mensen in een netwerk vooral kennis willen gebruiken, kan de overige 20% doen waar juist zij veel plezier in hebben: kennis delen, kennis verspreiden en mensen inspireren tot actie.
  • Connectors: kennen veel mensen, duizenden meer dan gemiddeld. Connectors verstaan de kunst om contact te onderhouden met al die duizenden mensen en met elkaar. Ze vormen de ruggegraat waarlangs de kennis in een netwerk de users bereikt. Gebruik de connectors in je netwerk vooral om in contact te komen met de echte kennisdragers, de mavens. Connectors vinden het heerlijk om jou te helpen door je in contact te brengen met iemand die jou kan helpen. Ben je zelf een connector? Breng anderen dan in contact met jouw netwerk!
  • Mavens: zijn de kennisbronnen in je netwerk. Ze delen hun kennis graag, maar kennen niet zoveel mensen als een connector. Hun kennis gaat door het netwerk op reis en wordt gedurende die reis verrijkt en verdiept zodat jij er nóg meer waarde aan kunnen ontlenen. Zoek (via een connector) de mavens in je netwerk die jou kunnen vertellen hoe jij je droom kunt realiseren. Ze zullen hun kennis graag met je delen. Ben je zelf een maven? Zoek dan contact met een connector, zodat jouw netwerk gebruik kan maken van jouw kennis!
  • Inspirators: verstaan de kunst om ervoor te zorgen dat de verrijkte informatie ook tot nieuwe actie leidt. Vind je het lastig om in actie te komen? Zoek dan contact met inspirators. Zij vinden het geweldig om jou te helpen om in actie te komen. Ben je zelf een inspirator? Inspireer jouw netwerkcontacten dan tot actie! Je weet zelf heel goed hoe je dat doet 😉

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.